• Les patronals demanen per carta a les conselleres d’Economia i de Territori que aprofitin aquesta possibilitat de crèdit que podria significar 5.500 milions per les infraestructures catalanes • El dèficit inversor en infraestructures se situa a Catalunya en 40.000 milions d’euros
Foment del Treball juntament amb la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC) han demanat al Govern de la Generalitat que posés el seu focus en el Reial Decret Llei 8/2023 de 27 de desembre de 2023, aprovat recentment. Aquest decret llei autoritza l'Administració General de l'Estat a fer aportacions per a la creació i el finançament del Fons de Resiliència Autonòmica, que serà gestionat pel Grup Banc Europeu d'Inversions (BEI) per compte i risc d'Espanya en les condicions que s'estableixin. Les aportacions es realitzaran en diferents fases, i l'import màxim autoritzat és de fins a 19.500 milions d'euros, durant el període de vigència del Fons. Val a dir a més que els préstecs financers del fons de resiliència autonòmica són a 30 anys amb els 10 primers anys de carència i a un tipus molt competitiu. Tant Foment del Treball com la Cambra de Contractistes han denunciat abastament el dèficit d’inversió pública en les infraestructures del país que xifren en 40.000 euros.
Concretament, el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, ha tramès sengles cartes a les conselleres d’Economia, Natàlia Mas, i de Territori, Ester Capella, posant de manifest aquesta situació. Ambdues patronals calculen que Catalunya podria aspirar a una bossa de finançament que rondaria els 5.500 milions d’euros. Foment del Treball i la Cambra de Contractistes han manifestat diverses vegades el seu interès en aconseguir unes infraestructures ferroviàries i viàries adequades per al creixement sostenible del país. Aquesta via de finançament sembla molt interessant per tal d’impulsar alguns projectes que precisen d’inversions importants i decidides. Entenem que aquest instrument directe de cofinançament pot ser una via de futur per a donar peu a grans projectes, i amb la col·laboració públicoprivada com a necessària fórmula d’actuació.
Foment del Treball i la Cambra de Contractistes demanen a la Generalitat que moguin fitxa. I també demanem al ministre d’Economia, Carlos Cuerpo, que prioritzi aquesta qüestió en la seva relació amb el BEI i la seva presidenta, l’ex ministra Nadia Calviño. Res no impedeix ni a l’Administració de l'Estat ni a la Generalitat acudir a aquesta via de finançament per executar projectes de transport públic a Catalunya en l'àmbit de les Rodalies ferroviàries (Estat) i Metro i Tramvies (Generalitat). El desig d’ambdues patronals és que el Govern de la Generalitat pugui estudiar aquesta oportunitat de finançament per resoldre diferents reptes de mobilitat i sostenibilitat que tenim plantejat com país podent accelerar certes inversions que entenem primordials.
Adjuntem una llista de projectes que podrien ser beneficiaris d’aquest fons que ofereix el BEI