Xavier Fernández, responsable d’Administració OBRALLAR 2000 SL. Segell RECONS des del 2021
“Els nostres clients estan més interessats a contribuir amb les pràctiques sostenibles i confien més en nosaltres per realitzar les seves obres”. Ho explica Xavier Fernández, responsable d’Administració d’OBRALLAR 2000, empresa manresana que duu a terme projectes de reforma, construcció, rehabilitació i manteniment arreu de Catalunya. “La bona gestió de residus també ens ha reduït els costos: tenim un equip compromès i ben format, i proveïdors que participen en la nostra aposta per la sostenibilitat”.
A OBRALLAR 2000 compten amb el certificat RECONS de gestió sostenible dels residus des de fa dos anys. “Som una empresa social i ambientalment responsable, i volíem que els esforços que fem per ser més sostenibles fossin reconeguts en el mercat, que ho veiessin els clients i la comunitat. Amb aquest segell ho aconseguim”, assegura.
Bones pràctiques en les 3R
L’any 2022, l’empresa va valoritzar 107,96 tones de residus gràcies a pràctiques basades en les 3R: reduir, reutilitzar i reciclar. “Apliquem el carpooling: en la mesura del possible, planifiquem la quantitat de materials que seran necessaris per a cada obra, de manera que reduïm el rebuig”, explica Fernández. Això els permet reduir emissions de CO2 i, alhora, estalviar en combustible, peatges i estacionament. A nivell de reutilització, una pràctica habitual és fer servir les mateixes estructures i utillatge que en projectes previs, en especial de rehabilitació d'habitatges. I pel que fa al reciclatge, disposen de sistemes de classificació de residus en totes les obres i aposten per l’ús de materials reciclats. “Col·laborem amb empreses de reciclatge i sempre cerquem proveïdors que proporcionin materials procedents de fonts sostenibles i certificades, d'aquesta manera reduïm la petjada ecològica i protegim els ecosistemes”.
Cuidar el present per millorar el futur
Per obtenir el segell RECONS, l’empresa va implementar alguns canvis interns. Xavier Fernández destaca sobretot la formació dels operaris per a la bona gestió de residus, i donar temps als encarregats per planificar bé la compra de materials (consum sostenible). “Des de l'oficina, el Departament de Facturació crea un fitxer per a cada obra, on inclou els diferents albarans de gestió de residus, que després serviran per acreditar les bones praxis en construcció sostenible”. La construcció gestiona almenys el 50% dels recursos naturals que s’extreuen al món. “Anys enrere ens basàvem únicament en la rendibilitat econòmica -reflexiona Fernández-. Ara creiem que, aplicant mètodes sostenibles, ajudem a conservar els recursos naturals per a les futures generacions i minimitzem l’impacte ambiental que genera el cicle de vida de la construcció”. Un compromís amb la sostenibilitat que està en l’ADN d’OBRALLAR 2000.