Lluís Moreno, president de la Comissió, ha explicat les onze propostes tècniques
• Josep Sánchez Llibre: “Avui és un dia històric perquè tenim l’oportunitat d’impulsar el creixement econòmic, atraure talent i connectar Barcelona amb el món: és ara o mai”
• Lluís Moreno ha explicat les onze propostes tècniques recordant que “no es tracta de tenir més viatgers, si no de volar més lluny”
• Imma Estrada proposa la creació d’una zona humida tot aprofitant l’ampliació per recuperar la Ricarda
La Comissió per a l’Ampliació de l’Aeroport Barcelona-El Prat ha presentat avui les seves conclusions, després de més d’un any de treballs de 29 comissions públiques, d’un total de 49 membres inscrits i 21 entitats implicades de tots els sectors de la societat civil. D’aquest esforç han esdevingut 11 propostes tècniques. L’objectiu últim d’aquesta Comissió sempre ha estat marcar el camí cap a l’ampliació de l’aeroport de Barcelona-El Prat, proporcionant una base d’anàlisi estrictament tècnica sobre les accions a emprendre en aquest sentit, i contribuir així al debat i consens indispensables a nivell de territori, d’Administracions Públiques, forces polítiques i societat civil.
El president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, ha manifestat que “avui és un dia molt important per a Catalunya perquè es tracta d’una gran oportunitat d’impulsar el creixement econòmic, atreure talent i connectar Barcelona amb el món”. Per al president de Foment “és ara o mai” i que “farem del Prat l’aeroport més sostenible i ecològic del món”. El líder patronal, que ha posat en valor el pes de la societat civil en aquest debat, s’ha mostrat confiat que les conclusions de la comissió faran possible “el consens” entre les administracions pertinents per ampliar l’aeroport. Per Sánchez Llibre, Catalunya no es pot permetre perdre “aquesta oportunitat” que, afegeix, contribuiria al seu impuls econòmic en contra de qui defensa el decreixement econòmic.
El president Sánchez Llibre ha posat de manifest que s’han presentat propostes per fer que l’aeroport del Prat passi “de 40 a 80 connexions intercontinentals” -incloent-hi noves rutes cap al Japó, l’Índia o Oceània- i, alhora, perquè sigui “l’aeroport més sostenible i ecològic del món”. El líder patronal català s’ha mostrat convençut que “existirà el consens necessari entre la Generalitat, l’Estat, AENA i els ajuntaments, i que aquest consens comportarà l’ampliació de l’aeroport”. En aquest sentit el president Sánchez Llibre ha indicat que s’ha parlat i dialogat amb totes aquestes administracions, amb la majoria de grups parlamentaris i també amb els sindicats majoritaris. Amb tot, el president Sánchez Llibre ha demanat a les administracions públiques que “prenguin decisions” perquè “ara els hi toca a ells”.
Per reblar el clau, el president Sánchez Llibre ha exposat que “si deixem passar aquesta oportunitat protagonitzarem un nou fracàs col·lectiu, perquè ens hi juguem molt, ens juguem el futur. Foment farà el que faci falta per aprofitar aquesta oportunitat”.
L’objectiu final d’una ampliació, assenyala l’informe, ha de ser millorar la capacitat de vols intercontinentals de l’aeroport, ara limitat per l’extensió de les pistes i l’ús segregat d’aquestes. “Es tracta de volar més lluny no de tenir més viatgers” ha subratllat el president de la Comissió, Lluís Moreno que ha presentat les propostes.
Una onzena de propostes
Un cop dut a terme una anàlisi exhaustiva de les propostes considerades, tenint presents un bon nombre de variables, s’han identificat els pros i contres de cadascuna, els quals s’han plasmat en les conclusions tècniques: no hi ha cap de les onze propostes que tingui tots els semàfors verds. De les que tenen menys peròs són o bé allargament de la pista 24L /06R ja sigui cap a l’Est de 300 a 840 metres, o la recuperació de les pistes independents.
Les quatre propostes d’allargament de la pista 24L/06R incrementen la capacitat de pistes de l’Aeroport i anul·len total o parcialment l’actual interferència de la pista d’arribades en configuració de pistes segregades en funció de l’allargament que es decideixi. Des del punt de vista operatiu, la darrera opció (840 metres cap a l’Est) garanteix una configuració de pistes segregades pures. La proposta de tornar a pistes independents modifica la petjada acústica respecte a la situació actual, amb impacte directe a les poblacions de l’entorn de l’Aeroport i el que això implica sobre l’impacte acústic que patirien els veïns de Gavà Mar i Castelldefels.
El president Moreno ha volgut deixar clar que totes les propostes que s’han presentat estan en línia de tenir el màxim de complicitat i coordinació amb el Port de Barcelona: “Volem que Catalunya tingui el millor Port i el millor Aeroport possibles”, ha reblat Moreno.
Crear una zona humida
La doctora Enginyera de Camins i Directora de Desenvolupament d’Esteyco, Imma Estrada, ha assegurat que “l’augment de la capacitat de l’aeroport no està renyit amb un bon tractament mediambiental de l’actuació”. Per Estrada, “s’ha d’aprofitar l’ampliació per recuperar la Ricarda”, que avui està degradada, i recuperar el sistema de llacunes de l’espai natural. Per tant cal compensar l’impacte que provocarà la iniciativa amb la instauració d’una nova zona humida de 235 hectàrees per acollir espècies subaquàtiques i ocells, una mesura que requeriria expropiar 90 hectàrees de sòl. A més, es proposa la recuperació del germoplasma de la vegetació de la Ricarda per repoblar les zones humides de nova creació, i mantenint la seva funcionalitat hidrològica per la ictiofauna. També es proposa la creació d’un canal d’interconnexió Ricarda-Remolar amb funcionalitat de corredor ecològic amb una longitud total de 3,6 kilòmetres en 5 trams diferenciats. A banda, tota la proposta vol donar suport a l’activitat agrícola, sectoritzant el sistema de drenatge i donant solució als problemes d’inundabilitat.
La doctora Estrada ha demanat diàleg i ha volgut posar en valor l’oportunitat actual per “aprofitar l’ocasió i millorar hidrològicament i ecològicament la Ricarda”. La millora ornitològica es podria aconseguir, apart de millorant la gestió de les actuals zones humides protegides, “creant una nova zona humida cap a l’interior, i/o al sud del Remolar, fora del trànsit aeri, però que serveixi pel trànsit migratori dels ocells”.
Per altra banda, el president a la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC), Gerard Esteva, ha pres la paraula en nom de les entitats que, com la seva, han donat suport als treballs de la comissió. El president Esteva ha posat en valor la connectivitat de Barcelona com a element diferencial per atraure talent i esdeveniments internacionals i que aquest és un element que cada cop té més importància. El president de la UFEC ha demanat agrair la tasca a totes les entitats i les ha encoratjat a seguir actuant com a societat civil.
Veure document de les CONCLUSIONS DE LA COMISSIÓ PER A L’AMPLIACIÓ DE L’AEROPORT DE BARCELONA:
Document adjunt