Tornar al llistat
La Cambra29 octubre

Presentem l'Informe de Licitació a Catalunya del 3r trimestre 2024

La Cambra de Contractistes presenta el seu informe de Licitació pública d’Obres i Serveis a Catalunya del 3r trimestre 2024

Informe de Licitació pública d’Obres i Serveis Catalunya 3r trimestre 2024


La licitació  pública d’obres de gener a setembre de 2024 a Catalunya ha crescut un 11% respecte al mateix període de l’any anterior, assolint la xifra de 2.753 milions d’euros. En evolució trimestral, la licitació del 3r trimestre de l’any ha estat de 870,7 milions d’euros, un 26% menys respecte al 2n trimestre de 2024, quan la licitació va ser de 1.171,3 milions d’euros.

Per Administracions, l’Administració Local és el nivell administratiu més actiu, amb el 46,1% de tota la licitació, assolint 1.268,5 milions d’euros. La licitació local ha augmentat un 11% respecte a l’any 2023. Pel que fa a les obres licitades de més volum del món local, aquestes han estat, primerament, l’Acord Marc per a la contractació de les obres de manteniment de la superfície en espai públic de Barcelona (7 lots) per import de 76 milions d’euros i licitat per BIMSA. Seguidament, trobem l’Acord Marc per a les Obres de clavegueram i obres d'enllumenat a diferents barris de Barcelona (6 lots) i licitat per 31,1 milions d’euros. Excloent Acords Marc i Sistemes dinàmics, la primera obra que sí que té una partida pressupostària assignada és l’obra “projecte C1 C2 Rambla del Castell de Sant Marçal i vials de l'entorn", per import de 20,5 milions d'euros per part del Consorci Urbanístic del Centre Direccional de Cerdanyola del Vallès.

Quant a la Generalitat de Catalunya, la licitació ha augmentat un 13% respecte de l’any anterior, amb un import licitat total de 789,5 milions d’euros, el 28,7% de la licitació. La principal licitació ha estat l’Hospital Joan XXIII de Tarragona per import de 206 milions d’euros (fase 1 del projecte executiu i instal·lacions) per part d’Infraestructures. També es destaca l’Acord Marc per homologació de les instal·lacions climatització, per import de 70 milions d’euros per part del Consorci d’Educació de Barcelona.

L’import licitat per l’Administració General de l’Estat (AGE) ha estat de 529,2 milions d’euros, amb una disminució del 6% respecte de l’any anterior, suposant el 19,2% del total licitat. La licitació més destacada és l’execució del projecte de construcció, reordenació i transformació l’estació de Sants i el seu entorn per import de 147 milions d’euros, així com la licitació de “Muelle Catalunya. Mota de recintos Fase 1.” per 94,3 milions de l’Autoritat Portuària de Barcelona.

La licitació d’Altres ha estat de 165,8 milions d’euros (6% del total). De manera destacada ho fa Fira 2000, com a principal organisme licitador d’aquest grup, amb les  “Obres projecte Estructura i Coberta Pavelló Zero, del Recinte Fira de Barcelona Gran Via.” licitades per 83,7 milions d’euros. 

Per organismes, amb 521,9 milions d’euros, Infraestructures.cat ha estat l’organisme més licitador des de gener fins a setembre de 2024. Seguidament, es troben BIMSA i ADIF amb 281,3 i 183,4 milions d’euros respectivament.

D’altra banda, la licitació de serveis ha assolit els 1.909,9 milions d’euros, això es tradueix en un augment del 36% respecte al període de gener a setembre de l’any 2023. 

Per administracions, l’Administració Local ha licitat el 82,3%; l’Administració Central, el 9,7%; i la Generalitat, el 6,8% de la licitació. Es destaca la licitació de Serveis de recollida de residus, recollida selectiva de residus, neteja viària i neteja de alcantarillat, a l'Hospitalet de Llobregat per import de 395,8 milions d’euros. 

En data de publicació d’aquest informe, la xifra d’obres oficialment desertes a Catalunya durant l’any 2021, 2022, 2023 i les publicades de 2024 ascendeix a 1.189 obres, per un import total de 428,8 milions d’euros. És per això que, des de la Cambra de Contractistes, considerem que de manera urgent, ràpida i àgil, s’han d’incloure mecanismes d’actualització dels preus a la realitat del mercat en totes les obres que surtin a concurs.

La Cambra de Contractistes també considera essencial assolir el màxim consens i coordinació, tant entre el conjunt de les administracions públiques, com entre aquestes i el sector privat, a través de les col·laboracions público-privades (CPPs), per aconseguir la màxima eficiència en la gestió dels fons europeus. En aquest sentit, de gener a setembre de 2024 s’han licitat 404 obres/lots vinculats als fons europeus Next Generation, els quals sumen un total de 393,1 milions d’euros, el 14,3% de la licitació de l’any en curs. Durant l’any 2023, la licitació vinculada a aquest fons va suposar el 23,4% de la licitació anual, per tant, es tracta d’un retrocés molt rellevant.

Per últim, volem destacar que els Acords marc i Sistemes dinàmics de contractació tenen cada cop més rellevància a la licitació, però aquests no tenen partides pressupostàries assignades i no són més que una simple previsió, el grau d’execució dels quals pot ser molt variable, amb la possibilitat de que no s’executin els imports en la seva totalitat.

L’any 2022, aquest tipus de licitacions van suposar l’11% del total, el 2023 el 16% i en l’any 2024 ja s’han licitat 38 obres/lots d’Acords marc i Sistemes dinàmics que sumen un import de 240,2 milions d’euros (el 9% total de la licitació), essent Infraestructures de la Generalitat i alguns organismes del món local com BIMSA els principals organismes que liciten en aquesta modalitat. No ens preocupa la modalitat de la contractació en si, però sí que és alarmant el baix grau d’execució que presenten algunes d’aquestes licitacions. Hi ha Acords marc que no han arribat ni al 20% de contractació a la fi del període de vigència. Per aquest motiu, des de la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya farem un seguiment estadístic més detallat d’aquest tipus de licitacions.   

Veure informe de licitació: 

Document adjunt