Tornar al llistat
La Cambra17 octubre

El Port de Barcelona i la Cambra de Contractistes debaten el futur de l’enginyeria marítima-portuària

La Cambra de Contractistes i el Port de Barcelona van celebrar una jornada amb experts del sector centrada en innovació i sostenibilitat

El Port de Barcelona va acollir recentment una jornada d’enginyeria marítima-portuària titulada "Innovació i tendèncias en el futur del sector". La jornada, organitzada pel Port de Barcelona i la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya, es va emmarcar en la 37a Copa Amèrica, un dels esdeveniments esportius més prestigiosos del món, que ha tingut Barcelona com a seu en la seva darrera edició.

Amb la participació de professionals, experts i representants clau de la indústria nàutica, la jornada va ser un espai dedicat a explorar i debatre aspectes relacionats amb la indústria, on es va facilitar l’intercanvi de coneixements, experiències i perspectives sobre els temes més rellevants que afecten el sector. El programa va incloure diverses ponències destacades.

Ramon Griell, subdirector general d’Infraestructures i Conservació del Port de Barcelona, va ser l’encarregat d’obrir la jornada destacant la importància de la col·laboració entre actors clau del sector, com la Cambra de Contractistes i el Port de Barcelona, un hub estratègic per a la indústria marítima. Griell també va oferir una ponència sobre el procés de transformació del Port de Barcelona per adaptar les seves infraestructures als grans vaixells actuals i futurs alhora que s’optimitza l’operativa per incrementar el tràfic ferroviari.

El debat sobre la sostenibilitat es va centrar en la transició energética que està vivint l’àmbit portuari. Hèctor Calls, director de Sostenibilitat Ambiental i Transició Energètica del Port de Barcelona, va explicar els nous reptes que afronta el port en la seva missió de descarbonitzar l’activitat portuària, com la introducció de combustibles més baixos en emissions o la generació d’energia fotovoltaica al recinte portuari.

Un dels punts clau d’aquesta transició energètica és el subministrament d’electricitat als vaixells, de forma que aquests puguin aturar els seus motors un cop estan amarrats. Aquest subministrament, fet a través d’un sistema Onshore Power System (OPS) és clau per reduir les emissions i el Port de Barcelona és el primer de la Mediterrània en disposar d’un d’aquests sistemes en una terminal de contenidors. Precisament per explicar el desplegament d’aquest OPS, Gemma Peñalver i Bruno Hervás, directora d’Obra i Shorepower Engineer del port, respectivament, van destacar la importància de l’electrificació dels molls com un element innovador i transformador per a les infraestructures portuàries.

La jornada també va comptar amb la presència de destacades personalitats del sector, incloent representants de l'Ajuntament de Barcelona, col·legis professionals, i diverses institucions relacionades amb les infraestructures i la construcció, així com d'altres figures rellevants del sector marítim, esdevenint una plataforma per a futurs projectes i col·laboracions en un entorn cada vegada més competitiu i innovador.